Kom in de cockpit
Beechcraft Baron met panoramaprojectie. (PH-JAS)
Piper Chieftain/Beech Baron.
Deze simulator is sinds agustus 2006 in ons bezit en was oorspronkelijk gebaseerd op een Piper PA-31-350 Chieftain, een vliegtuig met twee zuigermotoren.
Wij simuleren echter een Beechcraft B58 Baron en vliegt o.b.v. Microsoft Flight Simulator FSX waarbij de instrumenten vanuit FSX worden aangestuurd.
Het is een 2 persoons-simulator, met autopilot en een intrekbaar landingsgestel.
De vision - het zichtsysteem - wordt met drie beamers gepresenteerd, waarbij we 120 graden panoramazicht hebben!
Airbus A310 (PH-AGX)
De simulator is gebouwd door CAE en is in 1984 door de KLM in dienst gesteld.
Medio 2010 heeft 'Stichting De Link' deze Full Flight Simulator, welke een Airbus A310 simuleert, overgenomen van de KLM Flight Academy te Eelde.
Het bovenstuk, 5,5 m. breed, 7 m. lang en 12,5 ton zwaar, is van de 6 hydraulisch cilinders, die de simulator van beweging voorzagen, gehaald en naar Someren getransporteerd.
De beweging van deze zg Full Flight simulator moesten we laten vervallen vanwege het hoge energieverbruik.
(zie foto en ook onze film onder menu-item Foto's & Films)
Onze technici hebben het oude computersysteem vervangen door moderne PC's.
Via een zelfgebouwde interface is de hoofdcomputer verbonden met de oude schakelkasten van de simulator.
Het zichtsysteem wordt door Microsoft Flightsimulator (FSX) gegenereerd en heeft een beeldhoek van 180 graden verdeeld over 6 schermen.
Een schitterende plek, zo dicht bij de realiteit ben je waarschijnlijk nog niet geweest.
De imposante cockpit van de Airbus A310 — altijd spectaculair — was na ca. zes jaar sleutelen in 2018 volledig operationeel.
Beechcraft Bonanza-G36 met G1000 Glass-cockpit (PH-BWX)
Deze PH-BWX was een 2-zitter Beechcraft Bonanza-36 simulator van begin deze eeuw.
Deze is samen met de beide Frasca’s naar Someren gekomen.
De Bonanza is een éénmotorig vliegtuig, het zusje van de Baron (2-motorig, maar met een vergelijkbare cockpit).
De cockpitinstrumenten werden hier weergegeven op monitor displays achter het cockpitpaneel.
De techniek van deze trainer gaf zoveel problemen dat fatsoenlijk vliegen niet meer mogelijk was.
Nu door ons omgebouwd naar een Beechcraft Bonanza-G36 met G1000 van Garmin en draait op de software X-Plane.
Een moderne 'glazen' cockpit met 2 schermen voor de vlieginstrumenten en navigatie en een zichtsysteem met 3 beeldschermen.
Frasca-141 (PH-FRB)
Frasca simulatoren zijn wereldwijd door zeer veel vliegscholen gebruikt.
Ze stammen uit de jaren 90 van de vorige eeuw.
Onze Frasca's waren gecertificeerd en in gebruik bij de KLM Flight Academy.
Beide zijn in juli 2020 overgenomen en door medewerkers van het 'Museum voor Vluchtsimulatie' opgehaald uit Eelde.
Normaal wordt er een Cessna-172 vliegtuig nagebootst, maar voor meerdere éénmotorige vliegtuigtypen kunnen de vliegeigenschappen worden ingesteld.
Deze éénzitter-trainers zijn zeer geschikt voor het puur vliegen op instrumenten, met toleranties die passen bij de vliegerselectie (Grading).
De tolerantie's aan te houden zijn op koersen ± 5 gr, op hoogte ± 50 ft, op snelheid binnen ± 5 kts en getimede bochten ± 5 seconden.
Op een aparte monitor worden de besturing- en vliegbewegingen weergegeven zodat de instructeur de leerling heel precies kan volgen.
De PH-FRB is voorzien van visual zodat deze op zicht gevlogen kan worden.
Frasca-141 (PH-FRA)
Deze PH-FRA is vrijwel identiek aan de PH-FRB maar mist het zichtsysteem.
Wordt je tijdens het instrumentvliegen niet afgeleid door wat er buiten gebeurt!
Gat-1 Linktrainer (PH-CBR)
Deze simulator is al meer dan 25 jaar in ons bezit, ook afkomstig van de KLM luchtvaartschool (RLS).
De GAT is uniek omdat deze om drie assen (dwars-, langs- en topas) kan bewegen.
Een vliegtuig draait om de dwarsas, een denkbeeldige lijn die van vleugeltip naar vleugeltip loopt.
Deze beweging, waarbij de neus op en neer gaat, heet STAMPEN (Pitch).
Ook beweegt hij om de langsas, deze denkbeeldige lijn loopt van de neus naar de staart van het vliegtuig.
Het vliegtuig kantelt naar links of naar rechts en dat heet ROLLEN (ROLL).
De stand om de langsas heet DWARSHELLING (Bank attitude).
De laatste beweging is rond de topas, de denkbeeldige lijn welke loodrecht op de beide andere assen staat.
Hij draait volledig om zijn verticale as, wat GIEREN (YAW) heet.
Er is geen buitenwereld dus je moet echt op instrumenten vliegen.
Het instrumentarium is gebaseerd op een Cessna 150.
Stap in, sluit de deur en je weet niet wat je overkomt!
Museum voor Vluchtsimulatie
Half Elfje 10a
5711 ES Someren
tel. +31 6 3560 3940
NL19RABO 0178 0042 19