wolken
komindecockpit
Museum voor Vluchtsimulatie, Someren

 

 

Wij hebben simulators te koop!
Kijk onder Onze collectie!
Interesse?
info@vluchtsimulatie.nl
facebook nederl. english nl

Frasca 141

De simulator is op 3 mei (2015) opgehaald door Leo bij de Hogeschool Amsterdam. We hadden deze machine al eerder gezien, toen de we Boeing 747 proceduretrainer opgehaald hebben. Jelle Hieminga heeft ons geattendeerd op deze sim, waarvoor wij hem danken.

De simulator vliegt licht en nauwkeurig. Deze is zeer geschikt zijn voor het uitvoeren van trainingen voor de Grading voor KLU en KLM. Daarvoor is deze simulator in het verleden ook veelvuldig ingezet.

Wij geven er trainingen op voor het vliegen puur op instrumenten met toleranties die passen bij de vliegerkeuring: Op koersen +/- 5 gr, op hoogte +/- 50 ft, op snelheid binnen +/- 5 kts en getimede bochten +/- 5 seconden. Het streven is om een aantal malen minimaal 30 minuten lang verschillende opdrachten uit te voeren binnen deze toleranties. In de voortschijdende halve uren worden de opdrachten steeds complexer en wordt de aandacht en concentratie zwaarder op de proef gesteld.

Kom je buiten deze toleranties, dan krijg je een Reset. Bij de 4e reset wordt de sessie gecancelled en kom je niet door de keuring.

Maar deze simulator is uiteraard ook zeer geschikt om navigatieoefeningen uit voeren. Zeker nu sinds enige tijd een zichtsysteem is toegevoegd. Leo heeft samen met Colin Wood (Frasca) de hardware en software kunnen inbouwen voor een bijzonder vision system. Waarom bijzonder? Het landschap komt overeen met de omgeving van Bristol, Engeland, maar de vliegveldgegevens (startbaan, radio- en navigatiefrequenties en systemen) volgen de gegevens van Eindhoven.