wolken
komindecockpit
Museum voor Vluchtsimulatie, Someren

 

 

Wij hebben simulators te koop!
Kijk onder Onze collectie!
Interesse?
info@vluchtsimulatie.nl
facebook nederl. english nl

Frasca 210 - tweemotorige Beech King Air / Piper Chieftain, Selkirk College - CAN, snr 1054, Bouwjaar 1974, ontvangen van Rudy Frasca.

Op dit ogenblijk is de simulator in onderhoud en kan niet gebruikt worden voor trainingen en demo's. We onderzoeken de mogelijkheden om deze simulator om te bouwen naar een Glass Cockpit in combinatie met een zichtsysteem ala Beechcraft B58 Baron.

Deze simulator heeft tot eind tachtiger jaren nog gevlogen in Vancouver, Canada. Via de Verenigde Staten is de machine hier beland. De cockpit kan gebruikt worden als Beechcraft 99 King Air (zie foto) of voor de Piper PA-31 Chieftain, dan wel als een algemene tweezitter cockpit voor een tweemotorig vliegtuig, en dan in te stellen voor zowel zuigermotoren als voor turboprops (bij een turboprop drijft een turbine/straalmotor de propeller aan). Wil je met zuigermotoren vliegen, dan worden de turbinemotorinstrumenten afgedekt, of omgekeerd. Het vliegen en navigeren leidt in deze simulator tot het uitvoeren van een totale vlucht van start tot landing met de mogelijkheid om alle problemen die zich voor kunnen doen na te bootsen en volgens de vastgestelde procedures (checklists) op te lossen.

De machine eist, dat heel nauwkeurig gevlogen wordt binnen realistische grenzen. Zomaar spelen, zoals met de andere simulators mogelijk is, kan met deze niet. Dit is dus echt iets voor gevorderden.

De simulator is dus vooral gebruikt voor de MCC- instructie Multi-Crew-Coordination. Het samenwerken van twee piloten..  In de cockpit moet een complexe taak worden uitgevoerd. De één vliegt en de ander doet de ondersteunigen (radioverkeer, navigatie istellen, problemen identificeren enoplossen). Belangrijk is dan dat de totale taak wordt uitgevoerd, zonder dat men dingen dubbel doet of dat men voorkomt dat bepaalde deeltaken niet worden uitgevoerd.

Willen we Beechcraft King Air (turboprop) simuleren dan worden de motorinstrumenten voor de Piper Chieftain (zuigermotoren) afgedekt, dat zijn de grote "klokken" in het midden. De kolom links daarvan met kleine motorinstrumenten zijn voor de King Air.

De plotter heeft een gebied van Schiphol tot Maastricht Airport. © St. de Link